WAKACJE 2018

Z okazji rozpoczęcia najmilszego czasu w ciągu roku WAKACJI 2018- życzymy wszystkim pięknej, słonecznej pogody, udanych wyjazdów oraz mnóstwa przygód i dobrego humoru. Gratulujemy uczniom wspaniałych wyników w nauce, a nauczycielom dziękujemy za trud i poświęcenie włożone w pracę zawodową. Dyrekcja PSP12


Czytaj dalej...

Przed nami czas wakacji 2018

Uroczyste zakończenie roku szkolnego klas VII oraz II i III gimnazjum odbyło się 22 czerwca 2018r. o godz. 10.30. Po przemówieniu Pani Dyrektor, przekazaniu sztandaru i ślubowaniu uczniów klas III gimnazjum nastąpił   czas wręczania  nagród  - za bardzo dobre wyniki w nauce i  zachowaniu, za najlepsze wyniki w sporcie i sukcesy w wojewódzkich konkursach przedmiotowych. Następnie  poznaliśmy...


Czytaj dalej...

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO KLAS IV- VI

22 czerwca uroczyście zakończyliśmy rok szkolny 2017/2018.Zgromadzonych powitała Pani Dyrektor. Po intensywnym roku pracy, najpilniejsi uczniowie ze średnią co najmniej 4,75 oraz z zachowaniem wzorowym lub bardzo dobrym, uhonorowani zostali świadectwem z wyróżnieniem oraz Dyplomem Dyrektora Szkoły za bardzo dobre wyniki w nauce i wyróżniające zachowanie. Część artystyczną przygotowali uczniowie klasy 5e, którzy w imieniu całej...


Czytaj dalej...

Impreza ekologiczno- integracyjna –„Razem dla ekologii i integracji. Z ekologią za pan brat– razem możemy ocalić i zmienić świat”

W dniu 18.05.2018 r. w naszej szkole pod  Patronatem Prezydent Miasta Kędzierzyn-Koźle odbyła się impreza ekologiczno- integracyjna –„Razem dla ekologii i integracji. Z ekologią za pan brat– razem możemy ocalić i zmienić świat”.  Patronat medialny: Radio Park, Gazeta Lokalna.  Wzięły w niej udział 7 placówek z naszego miasta: PSP nr11, PSP nr 5, Publiczne Przedszkole...


Czytaj dalej...
0123




Start Logopeda
Logopeda

p. Patrycja Kolasa

 

Godziny pracy:

Poniedziałek:

Wtorek:

Środa:

Czwartek:

Piątek:

 

 

 

sala 67

Nasz gabinet powstał z myślą o dzieciach, które mają problemy z prawidłową wymową. Zaburzenia artykulacyjne dzieci nie są jedynie problemem dzieci w wieku przedszkolnym, w bardzo dużym stopniu dotykają też dzieci szkolnych. Dlatego też w naszej szkole od kilku lat prowadzona jest terapia logopedyczna, na którą uczęszczają uczniowie młodsi i starsi. Zadaniem logopedy jest:

• przeprowadzenie badań przesiewowych w celu wyłonienia dzieci z ryzyka ( diagnoza szkolna)

• prowadzenie terapii logopedycznej

• profilaktyka logopedyczna

Diagnoza logopedyczna to określony sposób postępowania badawczego, którego celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych Podstawowym celem diagnozy jest ustalenie tego, co dziecko już potrafi. Zgodnie z obowiązująca procedurą poznania każda czynność diagnostyczna musi opierać się wg kolejnych etapów. Przeprowadzana w naszej szkole diagnoza jest oparta na:

1. Badaniu wstępnym (, zapoznanie się z dokumentacją z Publicznych Poradni Pedagogiczno – Psychologicznych, wywiad, obserwacja)

2. Bezpośrednie badanie mowy

Badanie bezpośrednie jest badaniem, które określa stan faktyczny zaistniałego problemu logopedycznego. Badamy:

• funkcje połykowe

• funkcje oddechowe

• słuch fonemowy

• pamięć słuchową

• kinestezje mowy

• płynność i prozodia mowy

• orientacyjne badanie lateralizacji.

Diagnozę opieramy na fachowej literaturze.

1. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny

2. Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się

3. Dźwięki z naszego otoczenia Rozwój mowy Logopedia

4. Bilewicz G. Kwestionariusz badania mowy.

5. Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj.

Większość badanych dzieci wykazuje bardzo rozległe i wielostopniowe zaburzenia. Posiadają kilka zaburzeń. Mały procent stanowią dzieci o jednej zaburzonej głosce w wymowie. Najczęściej spotykane u dzieci to:

- dyzartria – zaburzone wymawianie głoski „r”

- dyslalia – nieprawidłowa realizacja fonemów przy jednoczesnym uszkodzeniu aparatu artykulacyjnego ( wargi, język, zęby, podniebienie)

- zaburzone głoski z szeregu szumiącego, ciszącego, syczącego

- mowa bezdźwięczna

- niepłynność mowy (jąkanie, zacinanie)

- zaburzenia prozodii mowy (tempo, rytm, melodia)

Bardzo ważnym elementem w terapii jest systematyczne uczestnictwo dziecka. Aby dziecko chętnie uczestniczyło w zajęciach należy prowadzić zajęcia ciekawie, urozmaicać terapię stosując wiele nowoczesnych i specjalistycznych pomocy logopedycznych. Należy zwrócić uwagę na warunki w jakich odbywa się terapia. Powinno być to pomieszczenie z lustrem, jasne, warunki dostosowane do prowadzonej terapii. Taka forma terapii sprzyja szybszej korekcie wad wymowy, podnosi efektywność pracy oraz motywuje dziecko do dalszej współpracy.

Nieobjęcie dzieci z tzw. ryzyka powoduje przede wszystkim pogłębianie się wad wymowy, wpływa negatywnie na nastrój dziecka i jego stan emocjonalny (wyśmiewanie się innych), ma odniesienie w nauce – przede wszystkim czytania i pisania, przez co wpływa na poziom nauki i niepowodzenia szkolne.

Należy zwrócić szczególną uwagę na rolę rodzica jaką pełni w terapii logopedycznej. Jeżeli terapia prowadzona na terenie szkoły nie jest wspomagana przez czynne i systematyczne ćwiczenia na terenie domu - terapia nie zawsze odnosi założony cel jak i przeciąga się w czasie.

Przyczyny wad wymowy

• zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego

o nieprawidłowa budowa języka

o nieprawidłowa budowa podniebienia

o zniekształcenie zgryzu

o anomalie zębowe

o przerost trzeciego migdałka

o polipy

o skrzywienie przegrody nosowej

o przerost śluzówki nosa

• nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy

o niska sprawność języka, warg

o trudności koordynacji pracy wiązadeł głosowych z artykulacją nasady

o zakłócona praca mięśni napinających i przywodzących wiązadła głosowe

o nieprawidłowa praca zwierającego pierścienia gardłowego

o brak pionizacji języka, tzw. infantylne połykanie

• nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu

o zaburzenie analizy i syntezy słuchowej

o wybiórcze upośledzenie słuchu, obniżenie słyszalności

o zaburzenie słuchu fonematycznego

• warunki niesprzyjające uczeniu się mowy

o nieprawidłowe wzorce wymowy, nieprawidłowa atmosfera, styl wychowania i postawy rodziców

o brak stymulacji rozwoju mowy

• nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego

• psychiczne podłoże dyslalii (brak zainteresowania mową innych, odczuwanie własnych wypowiedzi jako czegoś trudnego, męczącego i w związku z tym ograniczanie ich, co nie sprzyja normalnemu rozwojowi mowy)

• opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka

Na czym polega terapia logopedyczna? Stosowane ćwiczenia obejmują:

• trening sprawności motorycznej narządów mowy

• trening słuchowy w odróżnianiu dźwięków zaburzonych i prawidłowych

• trening poprawnych pozycji artykulacyjnych narządów mowy

• trening artykulacji monitorowany wzrokowo, słuchowo i dotykowo

• trening doskonalenia wymowy poszczególnych głosek w warunkach izolacji oraz łączenia głosek w strumieniu mowy

• współpraca specjalisty ze środowiskiem rodzinnym

 

Katarzyna Stępniowska – Frąc

 

 

Szukaj

Logowanie



Czas i Data


Dzisiaj jest: Piątek
20 Lipca 2018
Imieniny obchodzą
Czesław, Czech, Czechasz, Czechoń,
Eliasz, Heliasz, Hieronim, Leon,
Małgorzata, Paweł, Sewera

Do końca roku zostało 165 dni.
Zodiak: Rak



Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free joomla templates ntc dedicated hosting Valid XHTML and CSS.